ظروف یکبار مصرف کاغذی

ظروف يکبار مصرف کاغذ يآنچه اين روزها حضور پر رنگتر و مصرف بيشتري در زندگي روزمره آدمها دارد استفاده از ظروف يکبار مصرف به صورت ظروف کاغذي يا پلاستيکي و مقوايي به صورت بشقاب ، کاسه ، بطري ، ني ، قوطيهاي فلزي ، ليوان و... از نوع پليمر (انواع PS - PE - PP-Pet- سلولز - ورق فولادي - PA و PC) است که در توليد انبوه هر روز به اشکال فريبنده تر و زيباتر وارد زندگي روزمره مان مي گردند.

در خانه، محل کار، همايش ها و جلسات علمي و اداري ، مجالس عروسي و عزا ، روضه خواني و افطاري و توزيع نذورات و همه جا براي پذيرايي از ميهمانان و توزيع در مکانهاي مختلف براي صرف غذا و نوشيدن چاي و قهوه و آب و نوشابه از انواع ظروف يکبار مصرف استفاده مي کنيم. البته ظاهراً کاملاً بهداشتي و مقرون به صرفه است چون نمي شکند و براي شستشو نياز به صرف وقت و هزينه و نيروي انساني و آب و مايع ظرفشويي و... ندارد اما چه کار کنيم که اين ظروف يکبار مصرف بهداشتي باعث ابتلا به سرطان نگردند؟

سؤالهايي نظير اينکه چگونه مي توان با وجود استفاده از اين ظروف به بيماريهاي گوارشي مبتلا نشد؟ يا اينکه آيا قرار دادن غذاي داغ در اين ظروف مجاز است؟

نوشيدن چاي داغ در ليوانهاي پلاستيکي منعي ندارد؟

و پرسشهاي مشابه که اين روزها مورد توجه محافل علمي قرار گرفته و در اين شماره با توجه به اهميت آشنايي با استفاده صحيح از اين ظروف و نقش آن در پيشگيري و ابتلاي به بيماريها (بخصوص سرطانها) به آن پرداخته ايم. بخوانيد:

دکتر محمدرضا قوام نصيري ، رئيس مرکز تحقيقات سرطان دانشگاه علوم پزشکي و متخصص انکولوژي)سرطان شناسي( در پاسخ به اين سؤال که آيا استفاده از ظروف يکبار مصرف ممکن است سرطانزا باشد؟ مي گويد: ظروف يکبار مصرف انواع مختلف دارد چون در ساخت آنها ممکن است از مواد شيميايي استفاده شده باشد که پلاستيک را مي سازند و يا موادي که نهايتاً به کاغذ و مقوا ختم مي شود. توصيه متخصصان اين است که از نظر سلامت ، ظروف يکبار مصرف کاغذي را استفاده کنند. همچنين هر ظرفي که ساخت و بنيادش به پلاستيک ختم مي شود و با مواد شيميايي سالم بسازند. زيرا بازيافت پلاستيکهاي خشک اگر با نظارت دقيق روي ساخت آنها انجام نشود، نهايتاً مواد دست دومي است که طبخ غذا يا مصرف غذا در آنها توصيه نمي شود بخصوص مواد داغ که کاملاً ضرر دارد.(ليوان کاغذي)

به گفته اين متخصص سرطان شناسي ، غذاهايي مثل سوپ ، آش و نظير آن يا نوشيدنيهايي مثل چاي و قهوه که در اين ظروف سرو مي گردد اصلاً توصيه نمي شود به ويژه از ظروفي که از بازيافت منازل و مواد خشک منازل تهيه مي گردد ابداً نبايد استفاده نمود. مصرف اين ظروف فقط در مواردي که مواد پلاستيکي استاندارد و مورد تأييد باشد بدون اشکال است باز هم به هيچ وجه چه غذا چه نوشيدني در صورتي که بيش از ?? درجه حرارت دارد نبايد داخل اين ظروف يکبار مصرف (پلاستيکي) حتي در مورد تأييد شده ها استفاده شود.