جادوی آینه ها در طراحی دکوراسیون داخلی دلباز

داشتن خانه زيبا و دلباز آرزوي همه است اما واقعيت اين است که گاهي دستيابي به اين خواسته کمي سخت مي‌شود؛ حتي اگر چرتکه‌ پس‌انداز و دخل و خرج‌مان را هم با دقت بالا و پايين کنيم تا با خريد وسايل جديد، مدرن و شايد هم گرانقيمت گره‌اي از کار باز کنيم، باز هم راه به جايي نخواهيم برد. اين درحالي است که گاه يک ايده ساده و کم‌خرج، راهکاري سهل و آسان براي تحقق اين خواسته‌ ماست. تعجب نکنيد؛ به عنوان مثال اضافه کردن يک عنصر کاربردي مانند آينه مي‌تواند حلال مشکلات باشد؛ ايده‌اي که هم خانه را چشم‌نواز مي‌کند و هم باعث ايجاد انعکاس نور به بهترين شکل ممکن در فضا مي‌شود
با آينه ها به نبرد تاريکي برويد!
يکي از مهم‌ترين دغدغه‌هاي ما براي انتخاب خانه‌اي که قرار است در آن ساکن شويم نورگير بودن و به زبان ساده برخورداري از روشنايي کافي است؛ ويژگي‌‌اي که گاهي نبود آن موجب مي‌شود انتخابي که محاسن زيادي دارد را فراموش کنيم و به دنبال گزينه‌ ديگري براي سکونت باشيم؛ آن هم در شرايطي که با کمي تغيير و نصب چند آينه مي‌توان اين مشکل را به‌راحتي برطرف کرد. يک پيشنهاد در چنين شرايطي نصب آينه در فاصله دو پنجره است؛ اينکه اگر فضايي داريم که دو پنجره با فاصله از هم وظيفه تامين نور اتاق را برعهده دارند اما به هر دليلي نمي‌توانند وظيفه خود را به خوبي ايفا کنند، با اين ترفند نور بيشتري را در اتاق منعکس کنيم؛ ضمن اينکه در اين صورت کمک مي‌کنيم تا نور و انرژي که از روشنايي ساطع مي‌شود در همه بخش‌هاي خانه منتشر شود. مراقب باشيد گاهي وقت‎ها ممکن است با ديدن تاثيري که اجراي اين ايده دارد، وسوسه شويد تا با استفاده از چند آينه نقصي به‌نام تاريک يا کم‌نور بودن خانه را برطرف کنيد يا اينکه دو‌ يا چند آينه را با هدف بازتاب نور مقابل يکديگر قرار دهيد. يادتان باشد انعکاس‌هاي پي در پي به جاي دادن انرژي مثبت به نوعي احساس بي‌قراري و استرس را در محيط القا ‌خواهد کرد. پس مراقب باشيد زياده‌روي نکنيد.
با آينه ها چشم‌ها را گول بزنيد!
بله، درست خوانده‌ايد. به طور دقيق مي‌خواهيم همين را به شما ياد دهيم؛ اينکه چگونه  فضاهاي کوچک را با نصب آينه بزرگ‌تر نشان دهيد؛ زيرا يکي از مهم‌ترين کاربردهاي استفاده از اين وسيله در خانه يا هر فضاي ديگري از جمله محل کار، اين است که با انعکاس تصوير از محل مورد نظر آن را وسيع‌تر از آنچه که هست به معرض نمايش بگذارد. اگر دقت کنيد استفاده بجا از آينه کمک خواهد کرد، مساحتي که در اختيار داريد تا دوبرابر بزرگ‌تر به نظر برسد؛ ضمن اينکه قادر خواهيد بود قناسي‌هاي نامتعارف را نيز برطرف کنيد؛ همان نکته‌اي که حکايت گول زدن چشم‌ها را براي ما تداعي مي‌کند.
پيشنهادي براي زيباتر شدن قفسه‌ها با آينه کاري
شايد براي برخي از شما پيش آمده باشد که قفسه يا کتابخانه‌اي را در گوشه‌اي از خانه قرار دهيد که انگيزه چنداني براي استفاده از آن در دکوراسيون منزل نداريد؛ زيرا يا به چشم شما مستعمل مي‌آيد يا معتقديد عمق قفسه‌هايش آنقدر کم است که جذابيتي براي بيننده ندارد. اما جالب است بدانيد در اينجا نيز آينه گره از کار شما باز خواهد کرد. يک آينه گرد البته با توجه به اندازه قفسه‌اي که مي‌خواهيد آينه را در آن بگذاريد، انتخاب کنيد تا در يک چشم بر هم زدن به آن عمق دهد؛ البته قرار نيست همه قفسه‌ها را پر از آينه کنيد چون اين کار کارکردي را که مد نظر داريد از بين مي‌برد. پس توصيه ما اين است که ساير قفسه‌ها را با کتاب يا وسايل تزييني ديگر پر کنيد و قفسه‌اي که بزرگ‌تر از ديگر بخش‌هاست يا در مرکزيت قرار دارد با آينه و چند شيء زينتي تزيين کنيد.
با آينه به کمک راهروهاي باريک برويد!
نصب آينه در راهروها هم ايده ديگري است که مي‌تواند اين فضا را در خانه کشيده‌تر و وسيع‌تر به نمايش بگذارد به‌ويژه اگر راهروي مورد نظر شما باريک باشد و اين شرايط را دوست نداريد با نصب آينه مي‌توانيد تا حد زيادي مشکل موجود را کم‌رنگ کنيد. با اين ترفند هم فضا وسيع‌تر به نظر مي‌رسد و هم انرژي مثبت در راهرو  جريان پيدا خواهد کرد. به اين ترتيب دغدغه ساکنان خانه‎هايي که راهروهاي بلند و باريک دارند هم برطرف مي‌شود چون آينه سرعت عبور انرژي‌هاي مثبت ساطع شده از نور را کاهش خواهد داد تا مدت بيشتري در فضا باقي بماند. اگر شما هم از جمله مالکان چنين خانه‌هايي هستيد هرچه سريع‌تر دست به کار شويد تا اين دغدغه‌تان هم برطرف شود. مي‌توانيد با توجه به مساحتي که در اختيار داريد، ميز کوچکي نيز تعبيه کنيد و با توجه به سليقه خود اشياي تزييني يا گلداني از گل روي آن قرار دهيد.
آينه، قابي براي انعکاس چند وجهي منظره‌هاي زيبا
هميشه قرار نيست استفاده از آينه کارکردهاي اعجاب‌برانگيزي براي شما داشته باشد. به عنوان مثال گاهي نصب اين وسيله در مقابل منظره‌اي زيبا مانند پنجره‌اي که رو به حياط يا بالکني زيبا باز مي‌شود يا روبه‌روي ديواري که تابلوهاي زيبايي بر آن نصب کرده‌ايد، مي‌تواند حال و هواي ديگري به خانه شما بدهد و انعکاسي از تصاوير زيبا را براي شما به ارمغان بياورد. به طور مثال اگر آينه کنار پنجره باشد، ميزان نور و ديد را افزايش خواهد داد. اگر هم اين وسيله را در زاويه‌اي که بازتاب تصوير خارج از پنجره را به نمايش بگذارد، نصب کنيد، انعکاس منظره بيرون ايده‌آل خواهد بود؛ البته جانمايي آينه بايد با توجه به نيازي باشد که در فضاي خانه يا محل کار خود احساس مي‌کنيد. همان‌طور که پيش‌تر اشاره شد، اگر هدف تامين نور بيشتر باشد به طور قطع قرار دادن آن کنار پنجره، مي‌تواند نور بيشتري را براي اتاق فراهم کند.
کفپوشي متفاوت با آينه ها
واقعيت اين است که هميشه خلاقيت و نوآوري حرف اول را مي‌زند. اين را گفتم تا بگويم که مي‌توان در برخي از فضاها از کفپوش تزييني و آينه‌اي استفاده کرد؛ البته مي‌دانم نخستين تصوري که از کفپوش‌ها در ذهن شما تداعي مي‌شود، انواع چوبي و سنگي آن است اما اکنون ما قصد داريم از خلاقيت در طراحي داخلي صحبت کنيم. در اين روش مي‌توان کف اتاق را با پايه و ورقه‌هاي فلزي و فولادي به شکل مربع‌هايي با سايز يکسان شبکه‌بندي کرد و در گام بعدي در فضاي خالي، آينه‌هاي برش خورده را قرار داد. سپس روي آنها را با شيشه‌هاي نشکن پوشاند. به اين ترتيب عمق و فاصله‌ ايجاد شده به خاطر فريم‌هاي شيشه‌اي جذابيت زيادي به کفپوش شما خواهد داد و آينه‎هاي برش خورده تعبيه شده در کف موجب شفافيت و انعکاس بهتر نور در فضا مي‌شود. لازم به ذکر است استفاده از چنين کفپوشي بسيار سليقه‌اي خواهد بود اما جذابيت‌هاي زيادي نيز دارد که مي‌تواند ما را به استفاده از آن ترغيب کند.