سبک شناسی دکوراسیون داخلی (بخش اول)

اولين قدم براي ايجاد محيطي مناسب جهت زندگي و كار، برنامه ريزي براي طرح ، فرم و شكل محيطي است كه مناسب سليقه ،علاقمندي و روحيات شما باشد. چيزي كه ميتواند در اين زمينه به شما كمك كند شناخت سبك هاي مختلف طراحی دکوراسیون است. لذا به جهت راهنمايي علاقمندان  به طراحي داخلي انواع سبک ها در سطح دنيا را شناسايي و ويژگيهاي هر كدام را بطور خلاصه و كاربردي در اختيارتان قرار داده ایم.نكته اي كه در اينجا اشاره به آن ضروري مينمايد اين است كه شما به عنوان یک طراح بسته به علاقه مندی و سلیقه خود برخی ویژگی های یک سبک خاص را ممکن است بپسندید و یا طرحی ارائه دهید که ویژگی های چند سبک را با هم دارا باشد.

1- سبك كلونيال( Colonial style )
اين سبك مربوط به آمريكاي شمالي مي باشد كه در اوايل قرن 81 در كشورهاي كلوني انگلستان رواج داشته و سپس به آمريكاي شمالي نيز منتقل شده است.در اين سبك سادگي و ايجاد فضاهاي باز، استفاده از لوازم دست ساز از جنس چوب كاج و افرا، ايجادمحيطي صميمي، استفاده از لحاف هاي تكه دوزي شده رايج ميباشد.در اين سبك چيدمان به ترتيبي است كه براي هر چيز فضاي كافي وجود داشته باشد و از شلوغي نيزپرهيز ميشود. ديوارها به رنگ سفيد هستند و از پنل ها و موتيف هاي چوبي با نقش و نگار گلها استفاده ميشود.كف خانه با كفپوش هاي چوب گردو ، ماهوني و يا آلبالو پوشيده ميشود، همچنين از قالي هاي دستبافت با رنگهاي شاد نيز استفاده ميگردد.براي نور پردازي لوستر هاي فلزي، شمعدانهاي زيباي روميزي و ديواري بكار ميرود.

2- سبك جنوب غربي امریکا ( South western style )
اين سبك بيشتر در جنوب ايالات آريزونا و نيومكزيكو در ايالات متحده بكار ميرود و تا حدودی تابع فرهنگ اسپانيايي قرار دارد. از مشخصه هاي اين سبك اتاق هاي بزرگ، ارتفاع زياد سقف، تيرهايچوبي سقف كه كاملاً نمايان است و ورودي هاي بزرگ ميباشد.در اين سبك از رنگهايي كه بيانگر طبيعت ايالات ياد شده است استفاده ميگردد، كه انسان را به يادصحرا مياندازد. از رنگهايي مانند آبي تيره، قرمز، نارنجي تيره و كلاً طيف رنگهاي گرم استفاده ميگردد.در اين سبك شما طبيعت را در تمامي اجزاي خانه احساس ميكنيد از قبيل مبلمان چوبي ساده ازچوب گردو، استفاده از جير و چرم و پشم.استفاده از كلون هاي فلزي بزرگ نيز بر روي درب ورودي و همچنين استفاده از سنگ براي تزئين ديوارهاي داخلي نيز مرسوم است.در كف از سراميك و يا سنگ به رنگ خاك كه به شكل نامنظم كف را ميپوشاند استفاده مي شود وگاهي اوقات نيز از چوب استفاده ميگردد.

3- سبك شيكر (Shaker style)
اين سبك در سال 8771 از كشور انگلستان شروع سپس در آمريكا هم رايج شد. طرفداران اين سبك به ساده زيستي اعتقاد دارند. در اين سبك شما سادگي و بي آلايشي را به حد زيادي مشاهده ميكنيد.رنگهاي مورد استفاده در اين سبك خاكستري كمرنگ، بژ و تركيبي از رنگهاي مات ميباشد. كف اتاقها از چوبهايي پوشيده شده اند كه خيلي صاف و صيقلي نيستند.مبلمان از چوب درخت گيلاس ساخته مي شوند و اثاثيه حالت ساده و اوليه دارند و لوكس نيستند.در اين سبك از پارچه هاي پشمي، ابريشمي و يا پنبه اي استفاده مي شود. همچنين از شلوغي نيزپرهيز ميشود.استفاده از اشياء چوبي دست ساز نيز مرسوم ميباشد.

4- سبك هنري و ماهرانه( Arts and Crafts )
اين سبك در انگلستان بين سالهاي 8181 تا 8181 رواج داشته است. در اين سبك استفاده از نقش روي ديوارها اهميت دارد. در حقيقت در اين سبك به استفاده از كاغذ ديواري هايي توصيه ميشود كه جلوه هايي از طبيعت را به فضاي خانه بياورد. اين كاغذ ديواري ها با الگوهاي تكراري و تصاويز بزرگ ازميوه ها، پرندگان و يا گل ها می باشند.رنگهاي مورد استفاده در اين سبك شامل رنگهاي كرم ، سفيد، خردلي، سبز زيتوني ، آبي تيره و قرمزتيره است.استفاده از كفپوشهاي بلوط براي كف و كاغذ ديواري و پنل هاي چوبي براي ديوارها نيز مرسوم ميباشد.
در اين سبك شومينه هاي سنتي (Mantelpiece)نيز بعنوان كانون توجه  (Focal point) در خانه استفاده ميشود.براي نورپردازي بيشتر ازچراغهاي ديواري)ديواركوب( به عنوان بخش اصلي نورپردازي و از آويزها نيز استفاده ميگردد.

5-  سبك آرت نووُ ( Art Nouveau style)
برخي معتقدند كه اين سبك پايه سبك مدرن است كه بواسطه آن براي غناي محيط ديگر نيازي به برگشت به الگوها و روش هاي گذشته نبود.در اين سبك هنرمند از طبيعت الگو ميگيرد تا محيط زندگي را با تركيبي از عناصر طبيعي و نظريه هاي مدرن درهم آميزد. اين سبك براي اولين بار در پاريس و سپس در لندن شايع شد.در اين سبك بيشتر از اشياء به شكل ارگانيك استفاده ميشود. همچنين استفاده از خطوط منحني واشياء دست ساز با نقش و نگار گياهان نيز مرسوم است.استفاده از تابلوهاي تزئيني كه با چوب و صدف درست ميشود، شيشه هاي رنگي و تزئينات مجلل ازويژگيهاي اين سبك است.رنگهايي كه در اين سبك استفاده مي شود سبز زيتوني، قهوهاي، خردلي، ياسي، بنفش و ارغواني ميباشد.براي كف از چوبها به رنگ طبيعي آنها و رنگ روشن استفاده ميگردد. تزئينات در اين سبك ساده هستند، بعنوان مثال از ساخته هاي Tiffany در اين سبك استفاده ميگردد.

6- سبك آرت دكو   (Art Deco style)
اين سبك بين سالهاي 8181 تا 8111 مرسوم و مشهور بوده است. در اين سبك از اشكال هندسي زيادي استفاده ميگردد. مثال خوب براي اين سبك ساختمان شركت كرايسلر در نيويورك است.رنگهاي مورد استفاده در اين سبك بيشتر رنگهاي سياه، نقرهاي، زرد، قرمز، بژ، صدفي و تركيبات رنگ سبز ميباشد.تقارن و توازن در اين سبك ديده ميشود و بجاي اينكه روي تمام ديوارها كاغذ ديواري استفاده شود تنها روي برخي از ديوارها از كاغذ ديواري و يا پنل هاي ديواري استفاده ميشود. از طرفي استفاده ازآينه نيز در اين سبك مرسوم ميباشد.براي كف ها از پاركت هاي پوليش خورده و يا از كفپوشهاي لمينت با طرح ها و اشكال انتزاعي استفاده ميشود. از طرفي از فرش هايي با نقوش هندسي نيز استفاده ميشود.يكي ديگر از مشخصه هاي اين سبك استفاده از شومينه هايي از جنس فلز و يا سنگ مرمر ميباشد.

7- سبك عربيArabian style) )
در اين سبك بيشتر ترجيح داده ميشود كه از مبلمان كوتاه و نزديك به سطح زمين استفاده شود، وبجاي مبلمان از كوسن هاي كوتاه جهت نشستن استفاده شود.رنگهاي مورد استفاده طيف روشن و برخي رنگهاي خاص مانند آبي فيروزهاي ميباشد. البته استفاده ازرنگهاي طلايي، نقرهاي و برنز نيز در اين سبك براي شكوه و جلال بيشتر فضاها استفاده ميگردد.براي كف ها از پاركت، سنگ گرانيت يا مرمر و يا از سفال استفاده ميشود.در نورپردازي از چراغهايي شبيه فانوس كه از ديوارها آويزان ميگردند استفاده ميشود. اين فانوس ها الگوهايي از نور را روي ديوار و فضاي خانه ايجاد مينمايند. در اين سبك نورپردازي از نورهاي گرم كه نه خيلي روشن و نه خيلي كم نور باشد استفاده می شود.

8- سبك آسيايي(Asian style)
اين سبك به الگويي اشاره دارد كه در كشورهايي مانند چين، تايلند يا مالزي استفاده ميشود. در اين سبك براي پوشش سقف ها از چوب بامبو استفاده ميشود.رنگهايي كه در اين سبك بيشتر استفاده ميشوند شامل نارنجي روشن و آبي روشن ميباشند.در طراحي اين سبك بيشتر از خطوط مستقيم استفاده ميگردد و براي جداسازي فضا ها از يكديگر ازپنل هاي مخصوصي استفاده ميگردد كه از چوب و كاغذ درست شده اند.

9- سبك شبي شيك (Shabby Chic style)
اين سبك بر استفاده از لوازمي تاكيد دارد كه قبلاً مورد استفاده قرار گرفته و در گذشته مورد استقبال قرار گرفته اند. در حقيقت در اين سبك بر زندگي راحت و فارغ از تجملات تاكيد ميگردد. در اينجا ازقيد و بند دكوراسيون پيچيده رها ميشويم.استفاده از مبلمان بزرگ و استفاده از لوازم دست دوم با رعايت ملاحظات اقتصادي از مشخصات ديگراين سبك ميباشد.در اين سبك لوازم و اشياء حالت آنتيك و زيرخاكي دارند.رنگهاي مورد استفاده در اين سبك سفيد، صورتي كمرنگ ، سبز نعنايي، خاكستري روشن ميباشد.مسئله اي كه در اين سبك از اهميت ويژهاي برخودار است ، ايجاد توازن بين زيبايي و قدمت لوازم ودكوراسيون ميباشد.


10- سبك كانتمپورري (Contemporary)
اين سبك در حقيقت سبك اشياء و طرحهاي جديد است.در اين سبك به زيبايي از زوايا و خطوط براي حفظ پيوستگي بين فضا ها استفاده ميگردد.رنگ اصلي مورد استفاده در اينجا رنگ سفيد است اما ساير رنگها نيز به تناسب رنگهاي همجوار آنها مورد استفاده قرارميگيرند.ديوارها بشكل يكدست رنگ آميزي ميشوند و از كاغذ ديواريهاي شلوغ استفاده نميشود.كف اتاق ها با پاركت ، سراميك و يا لمينت پوشانده ميشود.رعايت اصل سادگي و پرهيز از شلوغي به گونهاي كه اشياء در جايگاه خودشان بخوبي ديده شوند نيز ازاصول مهم اين سبك است. در حقيقت اشياء بطور خالص و بدون امتزاج زياد با ساير اجناس و بدون تزئينات زياد ساخته ميشوند.رعايت هارموني بين فضاها و اشياء در اين سبك از اهميت ويژهاي برخوردار است.

11- سبك فرانسوي(French style)
رنگ هاي مورد استفاده در اين سبك سفيد،كرم، خاكستري مايل به قهوهاي،خاكستري كمرنگ و سبزكمرنگ است. رنگهاي با تناليته بالا مانند رنگ آبي پر طاووسي، سبز زمردي و قرمز نيز در اين سبك استفاده ميشوند.در اين سبك ديوارها با كاغذ ديواري هاي خاصي از قبيل Fleur De Lys ، Rococo ، Baroque و  Damask .در اين سبك در دكوراسيون داخلي سعي ميشود تا از پارچه هاي فاخر از جنس مخمل، زربافت، ابريشم و پارچه هاي توري استفاده شود .استفاده از شمع دان ها بعنوان نقطه كانوني توجه و استفاده از ديواركوب ها جهت روشنايي و نورپردازي مرسوم است.

 -12سبك گوتيك (Gothic style)
اين سبك كه آغاز و شكل گيري آن از قرون وسطي ميباشد در حقيقت سبك استفاده از منحني ها و تقارن در حد اعلاي خود ميباشد. نمونه بارز اين سبك كليساي نتردام در شهر پاريس ميباشد.در اين سبك از اشياء تزئيني كوچك و متنوع به حد زيادي استفاده ميشود. رنگ ديوارها و كاغذ ديواري ها در اين سبك بيشتر تيره است. استفاده از شومينه هايي با تزئينات زياد نيز در اين سبك مرسوم مي باشد.لوازم و اثاثيه مورد استفاده در اين سبك بيشتر به رنگ تيره و از جزئيات زيادي برخوردارند. از سوي ديگر در اين سبك در حمام از تجهيزات و وان فلزي استفاده ميشود.

 -13 سبك هندي(Indian style)
در اين سبك از تزئينات به مقدار زيادي استفاده ميشود. رنگها در اين سبك از طيف رنگهاي گرم هستند همانند رنگ ادويه جاتي مانند زردچوبه، زيره، ادويه كاري. البته از رنگ طلايي هم استفاده ميشود.استفاده از پارچه هاي ابريشمي نيز در اين سبك مرسوم است. استفاده از تابلوهايي كه با كاشي هاي زيبا درست شده اند و منسوجات قيمتي روي ديوارها نيز در اين سبك مرسوم ميباشد.در سبك هندي براي كف از سنگهاي مرمر يا گرانيت و يا از كفپوش هاي چوبي به رنگ تيره استفاده ميگردد.استفاده از مجسمه هاي بودا كه از جنس برنز، برنج، چوب و يا روكش طلا ساخته ميشوند نيز مرسوم است.مشخصه اصلي اين سبك استفاده از لوازم چوبي به رنگ تيره ميباشد.

14- سبك صنعتي( Industrial style)
اين سبك به استفاده از فضاهاي باز (Loft)  جهت محل زندگي تاكيد دارد. در اين سبك سطوح درحالت اوليه خود بدون تزئينات رها مي شوند. اين سبك طرفدار حداقل كردن تزئينات و لوازم در خانه ميباشد.در اين سبك بخشهايي از عناصر ساختاري ساختمان مانند تيرها و ستونها و يا لوله ها هويدا ميباشند.رنگهاي مورد استفاده در اين سبك رنگهاي روشن و يا رنگهايي كه به شكل طبيعي در اشياء وجود دارد می باشد.. گفتني است كه رنگ خاكستري نقش مهمي در اين سبك دارد.ديوارهاي بتني و چوبي بدون پرداخت و به شكل كار نشده گذاشته ميشوند. كف ها نيز بتن هستندكه پرداخت شده و صاف ميباشند.استفاده از مبلمان بزرگ و راحت به همراه بالشت هاي بزرگ نيز در اين سبك مرسوم است.در سبك صنعتي از برخي قطعات صنعتي كه ديگر قابل استفاده نيستند نيز براي دكوراسيون استفاده ميشود، بعنوان مثال يك موتور ماشين بعنوان پايه يك ميز استفاده ميگردد.براي نورپردازي از آباژورهاي بلند استفاده ميشود. البته استفاده از آويزهايي كه فلزي هستند نيزمرسوم است.

15- سبك ايتاليايي(Italian style)
در اين سبك به خانواده اهميت زيادي داده ميشود و سعي بر اين است كه محيط به گونهاي طراحي شود كه حداكثر راحتي و آسايش براي خانواده تدارك شود. البته در طراحي اثاثيه و محيط به جنبه هاي كاربردي هرچيز توجه ويژه ميشود.در اين سبك فضاهاي باز و گسترده بگونه اي طراحي ميشوند كه ارتباط فضاي داخلي و فضاي بيروني خانه كاملاً حفظ شود و از حداكثر نور روز براي روشنايي محيط خانه استفاده شود.اين سبك طرفدار استفاده از مبلمان با كيفيت و ساده ميباشد كه تا حدودي نيز مدرن باشند. در اين سبك اثاثيه و دكوراسيون آنتيك در كنار اثاثيه جديد به يك تركيب مناسب و كاربردي ميرسند.استفاده از فضاهاي گسترده كه شما در آن به راحتي بتوانيد به آشپزخانه و ساير نقاط خانه دسترسي داشته باشيد نيز در اين سبك مرسوم مي باشد.براي كف ها از سنگ ، سراميك و يا پاركت چوبي به همراه فرش هايي با رنگ بندي رنگهاي طيف گرم استفاده ميشود.

16- سبك ژاپني(Japanese style)
پايه و اساس اين سبك بر كلمه  ((Ma)) استوار است. در زبان ژاپني Ma به معني فضاي منفي است كه به واسطه آن بايد بين مبلمان و اثاثيه و فضاهاي خانه هماهنگي ايجاد كرد. از طرفي بايد تا جايي كه ممكن است از شلوغي پرهيز نمود.در اين سبك از پنل هاي چوبي متحركShoji screen) ) براي جدا سازي فضا ها از يكديگر استفاده ميشود.اين پنل ها به شكل مشبك ساخته ميشوند و روي آنها نيز با طرح ها و نقاشي هايي از طبيعی تزئين ميشود.رنگ ديوارها بيشتر از رنگهاي روشن ميباشد و درضمن در اثاثيه نيز از رنگهاي شكلاتي، سبز خزه ایي وسياه استفاده مي گردد.در سبك ژاپني گاهي اوقات از قرينه سازي نيز استفاده ميشود .نورپردازي در حد نورهاي متوسط در اين سبك مرسوم است. در حقيقت در اين سبك با نورپردازي ملايم محيطي آرام و دلپذير ايجاد ميشود.

17- سبك حداقل گرايي (Minimalist)
در اين سبك به هر چيزي در محيط صرفاً از جهت كاربردي بودن آن نگاه ميشود و تزئينات به حداقل خود ميرسد. عبارتي كه شما در اين سبك ممكن است برخورد نماييد عبارت ))كمتر بهتر است((ميباشد.در اين سبك تنوع رنگي خيلي زياد نيست و بيشتر از رنگ سفيد و كرمي استفاده ميشود. در اين  سبك ميتوان از طرح ها و نقش هاي ساده اي بر روي ديوارها استفاده نمود.
براي كف ها از كفپوشهايي در اندازه بزرگ سنگ، چوب و يا بتني به شكل يكنواختي استفاده ميگردد.براي تزئينات از لوازم در اندازه هاي بزرگ و براي نورپردازي از آويزهاي بزرگ استفاده ميشود. البته ازنور مخفي و چراغهاي LED نيز استفاده ميگردد.

18- سبك مراكشي( Moroccan style)
در اين سبك ميتوان تركيبي هيجان انگيز از هارموني، رنگ ها و بافت ها را مشاهده نمود. در اين سبك با استفاده از رنگهاي طيف گرم، نورپردازي ظريف و تنوعي از اثاثيه نظر ديگران را جلب نمود.در اين سبك رنگهايي مانند شكلاتي، بادمجاني، سبز زيتوني به همراه رنگهايي مانند نقره اي، كهربايي در زمينه بژ و گندمي استفاده ميشود . البته رنگهاي آبي تيره و كبود با رنگهاي نارنجي تيره نيزست ميشوند.براي دكوراسيون از اثاثيه ساخته شده از آهن به شكل فرفورژه استفاده مي شود. در اينجا ازصندلي هاي مجلل استفاده نميشود بلكه از صندلي هايي به شكل كوسن در جاهاي مختلف خانه استفاده و بعضي از جاهاي خانه را با فرش ميپوشانند و روي برخي از ديوارها كاشي كاري تزئيني انجام ميدهند. ديوارها به رنگ بژ يا سفيد رنگ آميزي ميگردند و گاهي به شكل ناصاف و ناهموارهستند.استفاده از پارچه هاي مليله دوزي شده و استفاده از آينه روي ديوارها نيز مرسوم است.براي نورپردازي از آويزهايي از جنس برنز، مس و يا آهن استفاده ميشود كه بعد از روشن شدن ، طرحها و نقش هاي اغوا كننده اي را در محيط ايجاد مينمايند.

19- سبك روستايي يا روستيك(Rustic style)
تاكيد اين سبك بر تطابق طراحي خانه با محيط، همزيستي با طبيعت و استفاده از متريال ارگانيك ميباشد. در اين سبك تمام عناصر به گونهاي كنار هم قرار ميگيرند كه محيطي دنج و دوست داشتني را فراهم آورند.مشخصه بارز اين سبك ستون ها و تيرهاي ساختمان است كه بطور كامل مشخص و پيدا ميباشند. دراين سبك از عنصر چوب زياد استفاده ميشود.رنگهاي مورد استفاده در اين سبك از طبيعت الهام گرفته ميشود. از رنگهاي خاكي، قهوه اي ، كهربايي و تركيبي از رنگهاي كرمي استفاده ميشود.استفاده از چرم و جير براي پوشش مبلمان و يا بعنوان فرش در اين سبك مرسوم است.براي كف از چوبهاي پرداخت نشده و همچنين از سنگ نيز استفاده ميشود. از طرفي براي نرم تركردن سطوح نيز از فرش استفاده ميشود.استفاده از مصنوعات ساخته شده از چوب كاج و همچنين مصنوعات فلزي نيز مرسوم ميباشد.

20- سبك اسكانديناوي(Scandinavian style)
اين سبك كه در كشورهاي منطقه اسكانديناوي مانند سوئد و نوروژ بيشتر مورد استفاده است ، براساس شرايط جوي خاص اين كشورها بيشتر درپي استفاده از حداكثر نور طبيعي و ايجاد محيطي گرم براي زندگي ميباشد.رنگهاي مورد استفاده در اين سبك تركيبي ازرنگهاي سفيد، بلوند و زرد ميباشد.در اين سبك ديوارها با الوارهاي چوبي كه به رنگ سفيد رنگ آميزي شده اند و يا با گچ پوشانده شده اند. روي ديوارها آثار هنري مربوط به اين كشورها از جمله موتيف هايي با طرح گل از جمله گل رزاستفاده ميشود.كف ها از الوارهاي درخت كاج كه در قطعات بزرگ برش خورده و سپس با اسيد كاري به رنگ روشن متمايل به زرد درآمده است پوشيده ميشود.در طراحی دکوراسیون  بيشتر از چوب هايي كه جلوه قديمي دارند استفاده ميشود و جنس پرده ها نيز پنبه اي مي باشد كه داراي طرح و نقش گل است.