اصول استفاده از رنگها در طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب

از آنجاکه اتاق خواب خصوصی ترین فضا در هر خانه است، در طراحی دکوراسیون داخلی آن و انتخاب رنگ باید پیش از هر چیز سلیقه و نیازهای شخصی صاحب آن را در نظر گرفت، با این وجود نباید از اصول طراحی رنگ در دکوراسیون و تأثیرات ناخودآگاهی که هر یک از خانواده های رنگی بر روی روح و روان ما به جا می گذارد، غافل شد ، باید کاربرد یک اتاق خواب را نیز در نظر داشت. یک اتاق خواب باید همواره فضایی آرامش بخش و راحت باشد که مکانی مناسب برای خواب و استراحت را فراهم آورد.
اتاق خواب و رنگ:
هنگام طراحی رنگ یک اتاق خواب، بهتر است از انتخاب رنگهای درخشان پرهیز کنیم چرا که ممکن است هنگام استراحت این رنگها آزار دهنده به نظر برسند اما چنانچه رنگهای زنده را بیشتر می پسندید، سایه های مختلف رنگ آجری در کنار کرمهای غنی و گرم می تواند انتخابی مناسب باشد.
اگر به دنبال اتاق خوابی با فضای گرم سنتی و اندکی تجملی هستید، استفاده از رنگهای به کار رفته در صنایع دستی شرقی راه حلی مناسب برای دستیابی به چنین فضایی است.
رنگهای گرمی چون طلایی، نارنجی ها، قرمزهای پرمایه و آجری های به کار رفته در طرحهای سنتی شرقی عاملی مهم در ایجاد نمایی باشکوه و گرم در یک دکوراسیون هستند. علاوه بر این به کارگیری این رنگها در فضای اتاق، استفاده از پارچه های ابریشمی و کتان طرحدار، تابلوها و مجسمه های زینتی شرقی، پارچه های سوزن دوزی جذابیت این دکوراسیون را دو چندان می کند. برای موفقیت در ترکیب سطوح طرحدار گوناگون در چنین دکوراسیونی لازم است سطوحی ساده و روشن به منظور استراحت چشم در فضای اتاق در نظر گرفته شوند که رنگ ساده و روشن روی دیوارهای اتاق می تواند این نقش را به خوبی ایفا کند.
در مقابل دکوراسیون های سنتی پر رنگ و لعاب، دکوراسیون های تک رنگ قرار گرفته اند که با به کارگیری تنالیته های مختلف یک رنگ فضایی آرام و یکنواخت را پدید می آورند.
بخش را در برابر دیدگان بیننده قرار می دهند.  رنگهای روشن نمای آفتابی و پرنشاط و در همان حال ساده و آرام
 برای مثال ترکیب رنگهای زرد و سبز ( سبز یکی از رنگهای مشتق شده از زرد است) در فضای اتاق خواب بسیار موفق و مناسب خواهد بود اما باید به خاطر داشته باشیم که غالب شدن رنگ سبز بر زرد در یک اتاق نشیمن بر جذابیت و زندگی در آن می افزاید اما در یک اتاق خواب اختصاصی قسمت اعظم فضا به رنگ زرد، سادگی و آرامشی که لازمه یک اتاق خواب است به آن می بخشد، حال آن که غالب شدن رنگ سبز در اتاق خواب بیش از میزان لازم به فضا شور و انرژی می بخشد.
اتاق کودک و رنگ:
شاید باور نکنید که از همان ابتدای تولد نوزادان به رنگهای اطراف خود عکس العمل های متفاوت نشان میدهند.رنگها بر رشد ارگانهای مغزی ،هوش و بینایی کودکان تأثیرات بسزایی دارند.پس رنگ لباسهایی که خودمان به عنوان والدین میپوشیم یا آنچه کودک میپوشد و رنگ فضایی که بیشترین زمان روز را در آن سپری میکند بسیار حائز اهمیت است.
انتخاب رنگ در اتاق کودکان خود از قواعدی جداگانه برخوردار است. اتاق خواب نوزادان را بهتر است با رنگهای ملایم و پاستلی دکورکنیم.
اتاق خواب کودکان خردسال و نوجوانان را نیز می توانیم با رنگهای شاد و پر انرژی تر زینت دهیم.
استفاده از ترکیب رنگهای هارمونیک که در چرخه رنگ در کنار یکدیگر قرار گرفته اند نیز در دکوراسیون یک اتاق خواب
می تواند بسیار موفقیت آمیز باشد. به عنوان مثال استفاده از تنالیته های مختلف رنگ بنفش و سبز در کنار یکدیگر آنچه باید در طراحی رنگی دکوراسیون یک اتاق خواب همواره در نظر داشته باشیم این است که نه تنها انتخاب مجموعه ای از رنگها بلکه میزان به کارگیری آنها و سطوحی که اشغال می کنند در مقایسه با هم نیز از اهمیت به سزایی برخوردار است.
همچنین ایجاد رابطه میان سطوح رنگی گوناگون با استفاده از جزئیاتی چون یک قاب عکس، حاشیه های کاغذ دیواری نصب شده به دیوار، تکرار طرح خاصی بر روی ملحفه و روبالشی ها و یا حتی قرار دادن یک جفت آباژور یا گلدان بر روی پاتختی ها یا میز آرایش می تواند به طراحی دکوراسیون  یک اتاق انسجام و هماهنگی بیشتری ببخشد.