تولید اولین کاغذ الکترونیک با قابلیت ۲۶۰ بار استفاده

کاغذ الکترونیکی جدید موسوم به «i2R e-Pape» در مرکز پژوهش فناوری صنعتی تایوان تولید شده است. جالب آن‌که فقط با فشار یک دکمه، کاغذ را می‌توان پاک و مجدد از آن استفاده کرد.

بر اساس گزارش زی نیوز، گرچه تاکنون نمونه‌های دیگری از کاغذ الکترونیکی تولید شده، اما محققان می‌گویند کاغذ جدید تنها نمونه‌ای است که می‌توان از آن در چاپگرهای گرمایی استفاده کرد. همچنین طرز استفاده از کاغذ الکترونیکی بیشتر به نحوه استفاده از کاغذ معمولی شباهت دارد. کاغذ جدید نیازی به الکترودهای الگو یافته ندارند و بسیار سبک‌، نرم و قابل استفاده مجدد است.

برای تهیه این کاغذ الکترونیکی با ضخامت ۰٫۱۲۳ میلی‌متر، یک لایه کریستال مایع کلستریک که ساختار آن مشابه مولکول‌های کلسترول است، روی یک فیلم پلاستیکی قرار داده شده است. استفاده از کریستال مایع این مزیت را دارد که در آن نیازی به تاباندن نور نیست و با استفاده از تجهیزات ساده می‌توان رنگ‌های آبی، قرمز و سبز را تولید کرد. از این نظر نیز کاغذ برای استفاده در تابلوها یا پوسترها ایده‌آل است.

کاغذ الکترونیکی جدید ۲۶۰ بار امکان پاک شدن و بازنویسی دارد، اما دانشمندان امیدوارند این ظرفیت را تا ۲ سال دیگر به ۵۰۰ بار برسانند. زمینه لازم برای تولید انبوه این کاغذ نیز فراهم شده و اولین نمونه‌های آن احتمالا تا ۲ سال دیگر به بازار عرضه خواهد شد.