سبک شناسی دکوراسیون داخلی (بخش دوم)

21- سبك اسپانيايي(Spanish style)
سبك اسپانيايي حال و هوايي مديترانه اي به خانه شما مي دهد. با نگاهي به آثارهنرمنداني چون دالي،گويا و پيكاسو، ميتوان تا حدودي به ويژگيهاي اين سبك پي برد.رنگهاي مورد استفاده در اين سبك بيشتر رنگهاي قهوه اي سوخته، كاراملي، بژ، كهربايي و نارنجي ميباشد. البته در دكوراسيون از رنگهاي زرد ، صورتي و آبي هم تا حدودي استفاده ميشود.ديوارها به شكل بافت دار است و براي اين كار نوعي پليمر را با سيمان مخلوط نموده و آن را روي سطح ديوارها بكار برده سپس آن را با رنگ آكروليك ميپوشانند. در اين سبك از كاغذ ديواري استفاده نميشود. در برخي از ديوارها هم از كاشي هاي سنتي دست ساز براي تزئينات ديواري استفاده ميگردد.استفاده از لوازم چوبي قديمي به رنگ تيره و اشياءقديمي در طراحی دکوراسیون  اين سبك مرسوم ميباشد.البته همواره به كاربردي بودن وسايل و لوازم توجه ميشود.بكارگيري لوازم دست ساز آهني از قبيل صندلي ها، ميزها و قفسه ها نيز در اين سبك مرسوم است.براي نور پردازي از لوستر هاي فلزي و ديواركوب هاي فلزي استفاده ميگردد.

22- سبك توسكاني (Tuscan style)
در اين سبك به وفور از عنصر سنگ استفاده ميگردد ، همچنين سعي ميشود تا از تركيب چوب و سنگ به زيبايي در دكوراسيون بهره گرفته شود. البته گاهي هم از آجر در كنار چوب و سنگ براي فضا هاي داخلي نيز استفاده ميگردد.رنگهاي مورد استفاده در اين سبك نمايانگر سرزمينهاي گرم است رنگهايي مانند زرد تيره، قرمز تيره ،طلايي و نارنجي تيره در تركيب با سبز زيتوني كه در زمينه هاي سفيد و كرمي بكار ميروند.ديوارها در اين سبك با مخلوطي از گچ و سيمان كه اصطلاحاً  (Stucco)  نامیده ميشود، پوشانده ميگردد. اين سطوح حالتي از قدمت را به خانه مي بخشند.در اين سبك از قاليچه ها و پرده هاي منقش به نقاشي هاي مختلف بعنوان كانون توجه (Focal Point) استفاده ميشود.براي كف ها از تخته سنگها، سراميك و يا الوارهاي چوبي تيره استفاده ميگردد، و روي اين سطوح بافرش پوشانده ميگردد.يكي از مشخصه هاي اين سبك امتداد كف سازي داخلي به فضاي بيروني ساختمان است. در اين سبك درب ها به گونهاي تعبيه مي شوند كه در فصول گرم بطور كامل باز ميشوند و ارتباط فضاي داخلي بابيرون بطور كامل برقرار ميگردد.استفاده از اشياء آنتيك براي دكوراسيون در اين سبك مرسوم است و براي نورپردازي از لوستر هاي فلزي استفاده ميگردد.

23-  سبك ويكتوريايي يا سبك رومانتيك سنتي ( Victorian or Traditional romantic style )
رشد اين سبك بين سالهاي 8187 تا 8118 در انگلستان و در زمان ملكه ويكتوريا بوده است.فضاي خانه در اين سبك مملو از گچبري هاي باشكوه و لوازم و دكوراسيون مجلل است. اين سبك شايد به تنهايي دلگير باشد و تركيب آن با سبك ميني ماليستي ميتواند مقداري از اين حالت كم كند.در اين سبك مبلمان و دكوراسيون به شكل بلند پروازانه طراحي و تزئين ميشوند.رنگهاي مورد استفاده در اين سبك بيشتر تناليته تيره رنگهاي قرمز، ياقوتي، سبز زمردي و آبي ميباشد و لبه هاي مبلمان و تزئينات به رنگ طلايي در مي آيد. در اين سبك از رنگ آبي روشن استفاده نميشود.كاغذ ديواري هاي از كف تا محدوده ريل هاي ديواري نصب ميشوند. استفاده از كاغذ ديواري هاي مجلل با نقش گل و گياه و حيوانات و نقش هاي عجيب و غريب در اين سبك مرسوم است.براي نورپردازي از ديواركوبهايي از جنس فلز برنج و يا فلزاتي به رنگ طلايي استفاده ميشود. براي كف ها از پاركتهاي به رنگ روشن و قالي هاي بزرگ نيز استفاده ميشود.استفاده از صندلي هايي با پشتي بلند و ميزهايي با رويه هایي از جنس سنگ مرمر مرسوم است. براي نورپردازي از آباژورهاي زيبا مثلا از مارك تيفاني استفاده ميشود.




24- سبك وينتژ (Vintage style)
اين سبك به اواخر دهه 8111 ميلادي و اواخر جنگ دوم جهاني برميگردد. تمام لوازمي كه در اين سبك استفاده ميشود به نوعي تداعي گذشته ها و حالت نوستالژي دارند. بعد از جنگ دوم جهاني مردم در اروپا روی به ساختن خانه هايي آوردند كه بتواند آرامش آنها را تامين نمايد و ياد جنگ را از ذهن آنهاپاك كند. البته اين سبك ممكن است براي برخي از مردم فاقد يك الگوي منظم و برابر قائده ارزيابي شود اما در حقيقت اين سبك يك سبك كلاسيك ميباشد.رنگهاي مورد استفاده در اين سبك تركيبي از رنگهاي روشن است اما بايد مراقب باشيد كه در استفادهاز رنگهاي روشن زياده روي نشود. در اين سبك از آبي تخم اردكي (Egg shell blue) و رنگ سرمه اي نيز براي اثاثيه استفاده ميشود.استفاده از مبلمان با پشتي بلند و روكش چرم در اين سبك مرسوم است. ديوارها با كاغذ ديواريهايي با نقش گل و گياه درشت پوشيده ميشود و البته ميشود از پنل هاي چوبي نيز براي بعضي جاها استفاده كرد.كف ها با كفپوشهاي چوبي با جنس سخت پوشيده ميشودو از قالي ها براي مشخص كردن محدوده برخي فضاها مانند نشيمن و يا غذا خوري استفاده ميشود. استفاده از ميزهاي كوچك چسبيده به ديوار و ويترينها نيز در اين سبك مرسوم ميباشد.

25- سبك مراقبه يا ذن، اسپريچوال يا معنوي (Zen or Spiritual style)
اين سبك از سرزمين هاي شرق دور و بخصوص ژاپن ظهور كرد. اين سبك مبتني بر ايجاد توازن بين محيط ، اشياء و ذهن و تفكر و ايجاد آرامش ميباشد.اين سبك طرفدار پيروي از طبيعت و قوانين حاكم بر آن در محيط خانه و رعايت آرامش، سادگي و زندگي در صلح و امنيت است. به همين دليل خيلي ازفضاهایی كه خدماتي مانند ماساژ و مكانهايي كه براي آرامش و استراحت درست ميشوند از اين سبك پيروي ميكنند.استفاده از قوانين فنگ شويي (Feng shui) و موسيقي هاي آرامش بخش بدون كلام در اين سبك مرسوم است. بحث فنگ شويي بطور خلاصه پيرامون انرژي است. بر اساس اين قوانين اتاق ها بايد به سادگي تزئين شوند و هر چيزي كه باعث سردرگمي و آشفتگي باشد بايد حذف شود. بر اساس فنگشويي نشانه هايي از پنچ عنصر طبيعت شامل زمين، آتش ،آب ، چوب و فلز بايد در محيط خانه وجودداشته باشد.ديوارها در اين سبك بطور ساده رنگ آميزي ميشوند و روي آنها آثار هنري كه با محيط هم خواني دارد تزئين ميشود. استفاده از گلدان ها و گياهان بزرگ در اين سبك مرسوم است.كف ها در اين سبك با پاركت چوبي و سنگ يا سراميك هموار پوشانده ميشوند. همچنين از فرشهاي نرم مخملي ساده نيز استفاده ميشود.سعي ميشود تا بين محيط بيرون و درون خانه نوعي هماهنگي و هارموني برقرار باشد. همچنين تلاش ميشود تا با حداقل دكوراسيون فضايي مملو از آرامش در خانه فراهم آورد. در اين سبك براي اينكه لوازم اضافه را از ديد دور كنيد ميتوانيد فضايي جادار را بعنوان انباري اختصاص دهيد.استفاده از اشيايي مانند مجسمه هاي آسيايي و شمع دانهاي بزرگ در اين سبك مرسوم است.نور پردازي در اين سبك بيشتر به سمت استفاده از نورهاي ملايم پيش ميرود و استفاده از نورهاي مخفي و چراغهاي LED نيز مرسوم است. از نورهاي خيره كننده و مستقيم در اين سبك استفاده نميشود.

26- سبك مدرن (Modern style)
اين سبك توسط گروهي از طراحان اروپايي از سال 8181 در مدرسه طراحي باهاوس (Bauhaus design school) آغاز شد. تمركز اين سبك در طراحي بر اساس كاربرد و دوري از زوائد ميباشد.همچنين از خطوط مستقيم در طراحي بيشتر استفاده ميشود.بعضي ها ممكن است با خود فكر كنند كه اين سبك بيش از حد ساده ، خشن و سرد است، اما زمانيكه اين سبك به درستي بكار رود ميتواند فضايي آرام و ساده اي را فراهم آورد.اين سبك براي آپارتمان ها و فضا هاي كوچك مناسب است. با پيروي از اين سبك فضاهاي كوچك بازتر و بزرگ تر به نظر ميرسند.در اين سبك از الگوها و نقش و نگار كمي بر روي ديوارها استفاده ميشود و از يك رنگ براي پوشش ديوارها استفاده ميگردد.


27- سبك كلاسيك (Classic style)
سبك كلاسيك بر پايه ايجاد تقارن و توازن و بر اساس عقايد هنرمندان يوناني و رمي شكل گرفته است. در اين سبك ايجاد كانون توجه از اهميت ويژهاي برخوردار است چرا كه تمام دكوراسيون وچيدمان بر اساس نقطه كانون توجه شكل ميگيرد. اين نقطه بعنوان مثال ميتواند يك شومينه باشد.رنگهاي مورد استفاده در اين سبك عموماً رنگهاي زرد، آبي ، سبز ، قهوهاي و همچنين رنگهاي سفالي و صورتي ميباشند. در اينجا چنانچه تصميم داريد تا براي ديوارها از رنگ سفيد استفاده كنيد بهتراست كه در لوازم و اثاثيه از رنگ كرم استفاده نماييد.استفاده از منسوجات نه چندان مجلل مخملي و پنبهاي براي مبلمان و استفاده از پاركت چوبي و ياسنگ مرمر براي كف ها در اين سبك مرسوم ميباشد.ستون ها در اين سبك نقش مهمي دارند. البته ديوارها و پرده ها نيز ممكن است به شكل طرح هاي دو رنگ با خطوطي عمودي به عنوان مثال سياه و سفيد تزئين شوند.

28- سبك رترو (Retro style)
به دليل آثار ناشي از جنگ جهاني در دهه 8111 و تصميم مردم به ايجاد تغييرات اساسي در سبك زندگيشان در دهه 8191 ، مردم در دكوراسيون و بكاربردن رنگها رو به الگوهايي آوردند كه بتوانند تاحدودي از غم و غصه هاي ناشي از جنگ را فراموش كنند. در حقيقت در اين سبك تمام تزئينات ودكوراسيون به سمتي ميرود كه كمي از جدي بودن خارج شود و ضمن به روز بودن به سمت تفنن وتنوع برود.اين روزها برخي از آيتم ها و الگوهاي دهه هاي 8111،8191 و 8171 دوباره مد شده است. بهترين تعبيري كه ميتوان براي اين سبك داشت ” استفاده از سبك هاي قديمي با سبك و سياق جديد ومدرن است”

29- سبك شهري يا خانه بوهم( (Urban or Bohem home style
اين سبك در حقيقت يك سبك غير سنتي است . در اينجا از اشياء و لوازم به شيوه صنعتي در تزئينات استفاده ميشود. استفاده از فولاد گالوانيزه، كف پوشهاي بتني، نرده هاي فلزي و تيرهاي سقف ها كه نمايان هستند جلوه اي مدرن و ظاهري بوهم ) واژه Bohemia مربوط به اسم جمهوري چك درگذشته است( پيدا ميكند.در اين سبك ممكن است برخي اثاثيه فارغ از كاربردي بودن آن صرفاً جهت اينكه جو صنعتي درمحيط خانه ايجاد شود مورد استفاده قرار گيرد. در اين سبك فضاهاي باز به گونهاي طراحي ميشوندكه كاربردهاي گوناگوني داشته باشند.ادغام محيط كار با محيط زندگي در اين سبك مرسوم است و به چنين تركيبي اصطلاحاً Studio Apartment گفته ميشود. در اين سبك فضايي به شكل Loft ايجاد ميشود كه طبقه پايين آن برايكار و طبقه بالاي آن براي زندگي در نظر گرفته ميشود.

30- سبك روكوكو (Rococo style)
اين سبك مملو از تزئينات مجلل و با شكوه و پر از زرق و برق است. اين سبك در سالهاي 8711 تا8711 در اروپاي غربي مرسوم بوده است معني Rococo از كلمه فرانسوي Rocaille مي آيد كه به معني تزئينات خاصي است كه در آن از سنگ، صدف و شاخه درختان استفاده ميشود. در اين تزئينات با شاخه هاي درختان و صدف و گلها ،تزئيناتي به شكل نامتقارن روي ديوارها و سقف ها انجام ميشود.از جمله عناصر اصلي اين سبك گچ كاري هايي به رنگ طلايي است كه به شكل افراطي و بسيارپيچيده روي ديوارها و سقف ها اجرا ميشود.مبلمان در اين سبك از چوب ماهوني به شكل كنده كاري شده درست ميشود و با چرم و طلاكوبي،زري دوزي و مخمل تزئين ميشود. از تصاوير سيلوئت ) تصاوير ضد نور و يا تصاوير نيمرخ سياه درزمينه روشن( روي ديوارها استفاده ميشود.رنگهاي مورد استفاده در اين سبك زرد، صورتي، عاجي، طلايي، لاجوردي و كرمي ميباشد.نشاني اصلي در طراحی دکوراسیون اين سبك استفاده از گچ كاري و رنگ طلايي است. در اين سبك اتاق ها و فضا ها بجاي اينكه چهار گوش باشند از خطوط منحني تبعيت ميكنند.