اعجاز رنگ در دکوراسیون داخلی

از آنجا که عنصر رنگ و لزوم انتخاب آگاهانه ي آن در معماري و دکوراسيون داخلي از اهميت بالايي برخوردار است تصميم گرفتيم مقالات علمي و تخصصي موجود در اين رابطه را براي آشنايي هر چه بيشتر خوانندگان عزيز در اين سايت قرار دهيم.
رنگ به عنوان يک زبان جهاني احساسات را تحريک ميکند، فرهنگها را شکل ميدهد و پيش زمينه جهان ما را ميسازد . رنگ تاثير فيزيکي و روحي خاصي را بر روي افراد مي گذارد و همچنين بر سيستم عصبي ، قدرت بينايي ، سيستم گوارش نيز تاثير گذار است و افراد واکنشهاي متفاوتي نسبت به رنگهاي مختلف از خود نشان مي دهند ، عکس العمل افراد به فاکتورهاي متعددي نظير فرهنگ ، جنسيت ، سن ، موقعيت احساسي و ذهني ، به تجربه هاي خاص فردي بستگي دارد . البته نوع و شدت اين واکنش ها نيز منحصر بفرد است. رنگها داراي نيروي خاصي هستند و هر يک از طيفها يک احساس عميق را در محيط القا مي کنند . رنگ جزو جدايي ناپذير و ضروري زندگي و محيط پيرامون انسانهاست زيرا با کمک آن ميتوان احساسات خود را بيان کرد و حالاتي را با رنگ به وجود آورد که بتوان تأثير لازم و مناسب خود را بگذارد.رنگ ها عميقا بر حالات ، روحيه ، رفتار و روابط عمومي و اجتماعي تاثير مي گذارند و سبب مي شوند فرد شديدا احساس اعتماد به نفس ، اميد و يا احساس نشاط و سرزندگي کند و همچنين اين امکان وجود دارد که احساس کسلي و بي حوصلگي يا ناراحتي و اندوه را القا کند . بنابراين به نقش و تاثير انواع رنگها در محيط بايستي توجه داشت تا انتخابي صحيح و مفيد داشته تا بتوان از محيط پيرامون خود لذت برد. در اين مقاله سعي شده است به بررسي تاثير رنگ بر دکوراسيون داخلي ونحوه کنار هم قرارگيري رنگ ها (ترکيب رنگ) در فضاهاي مختلف پرداخته شود .
با ترکيب نورها ميتوان رنگهاي مختلف را ايجاد کرد . براي مثال، نور قرمز در ترکيب با نور زرد، رنگ نارنجي را به وجود ميآورد . رنگي که بر اثر ترکيب دو رنگ ديگر به وجود آيد را ترکيبي ميگويند. (1) بعضي از رنگها، مثل زرد و ارغواني، در صورت ترکيب شدن، همديگر را خنثي ميکنند و نور سفيد ميسازند . اين رنگها را نيز رنگهاي مکمل مينامند. (2) رنگ يکي از جالب ترين جنبه هاي دکوراسيون و طراحي داخلي است .
طراحان دکوراسيون امروزه بيش از هر چيز به سليقه و روحيات ساکنين خانه توجه ميکنند . هر يک از ما احتمالاً رنگهاي مورد علاقه خود را ميشناسيم و انتخاب و سليقه ما اغلب بهترين راهنما براي انتخاب مجموعه رنگي مناسب براي محل زندگي و دکوراسيون منزل است . امروزه ثابت شده است رنگها براحتي روي سيستم عصبي، قدرت بينايي، سيستم گوارش، حالات روحي رواني افراد و اخلاق فردي آنها تاثير ميگذارند، بنابراين براي استفاده مفيد از رنگ لازم است اثر روانشناختي آن را که ميتواند در انتخاب دکوراسيون داخلي ، لباس، محيط و ... وارد عمل شود، درك کنيم . گاه به کارگيري رنگهاي نامناسب ، تاثيرات منفي بر مذاهب، فرهنگها، خلق و خوي افراد و راندمان کاري گذاشته که در دراز مدت تاثيرات مخرب آن آشکارا به چشم ميخورد . طراحي داخلي و ساختماني شامل کاربردي از بسياري از عناصر بهم پيوسته از قبيل ، فضا ، شکل ، ساختار ، نور ، بافت مي شود و يکي از تصميمات مهم در مورد دکوراسيون داخلي رنگ و رنگ کاري ميباشد (3) رنگ جزء مهمي در ايجاد سطح کيفي داخل ساختمان است، مي بايست قبل از هرچيز طرح کلي رنگ را در روند طراحي مورد بررسي قرار داد . بهترين رويکرد نسبت به انتخاب رنگ اين است که آن را جزء مهمي در طراحي در نظر بگيرم به جاي آنکه آنرا به شکلي سطحي و پيش پا افتاده بعد از اتمام کار مورد توجه قرار دهيم . طراحي موثر رنگ ها هيچ هزينه اضافي در ساخت و بازسازي ساختمان و دکوراسيون تحميل نميکند . فقط کافي است که آن را از جلوتر در دستور کار قرار دهيم . بهترين کار اينست که رنگ هاي وسايل و ديوارها را به منظره جزئي در اهداف کلي طراحي در نظر بگيريم . آيا محيط بايد آرام بخش يا شاد يا هيجان انگيز باشد ؟ آيا سطح داخلي بايد يک پيش زمينه خنثي را براي اساس منزل داشته باشد و يا خود به تنهايي تند و چشمگير به نظر برسد ؟
موفقترين طراحي هاي داخلي رنگها در مقابل اهداف کلي طراحي بسيار تاثير پذيرند . اولين گام تعيين اهداف طراحي است . سپس مشخص کنيد که آيا رنگ مي تواند در پديد آوردن حالتي بکار رود يا به عنوان راه حلي براي مشکلات مربوط به طراحي داخلي عمل کند . رنگ، ابزار مناسبي براي جلب توجه به سوي جنبه هاي مطلوب و يا استتار جنبه هاي نامطلوب محيط است .