مزایا و معایب لیوان کاغذی

لیوان های یک بار مصرف فومی
قسمت مهمی از لیوان های فومی از موادی به نام پلی استایرن تشکیل شده است. پلی استایرن نوعی پلاستیک است که از نفت سبک به وجود می آید و از لحاظ شکل ظاهری بسیار شبیه اسفنج می باشد.
یکی از خواص اصلی پلی استایرن، عایق بودن آن می باشد که به حفظ گرمای نوشیدنی داغ کمک می کند. همچنین سبب می شود تا داغی نوشیدنی به بیرون لیوان نرسد و دست فرد را نسوزاند.
لیوان های یک بار مصرف کاغذی
در لیوان های کاغذی، لایه درونی که با نوشیدنی در تماس است، توسط پلی اتیلن و یا پوششی موم‌مانند پوشیده شده است تا از نفوذ مایع به خارج از لیوان جلوگیری کند.
لیوان های کاغذی خاصیت عایق بودن لیوان های فومی را ندارند و به راحتی سرما یا گرمای نوشیدنی داخل لیوان به دست فرد می رسد و نوشیدنی داغ سرد می شود.
مقایسه لیوان های کاغذی و فومی
1- قابلیت بازیافت و تجزیه پذیری
بسیاری از لیوان های کاغذی که برای مصرف نوشیدنی های گرم مورد استفاده قرار می گیرند، قابل بازیافت نیستند. باید اذعان کرد که لیوان های فومی هم تجزیه پذیر نیستند و مدت زمان زیادی، بدون تغییر در محیط زیست باقی می مانند. اما به دلیل اینکه هزینه تولید لیوان های کاغذی حدود دو و نیم برابر لیوان های فومی است، لیوان های فومی ارجحیت دارند.
2- عایق بودن
لیوان های فومی در مقایسه با لیوان های کاغذی خاصیت عایق بودنشان بیشتر است. لذا با گرفتن لیوان کاغذی حاوی نوشیدنی داغ، دست می سوزد و زودتر هم سرد می شود.
بهترین ظروف برای نگهداری مایعات و غذاهای داغ، ظروف شیشه ای هستند که موادشیمیایی مضر را وارد غذا نمی کنند و منجر به بروز سرطان نمی شوند
3- سازگاری با محیط زیست
اگر بخواهیم سازگاری با محیط زیست را بین لیوان های کاغذی و لیوان های فومی مقایسه کنیم، باید بگوییم که بر خلاف تصور همگان، لیوان های فومی در اولویت قرار دارند. اگر چه لیوان های کاغذی قابل بازیافت هستند، اما معمولا حدود 20 سال طول می کشد تا در طبیعت تجزیه شوند. این مدت زمان طولانی به دلیل پوشش مومی شکل درون لیوان های کاغذی شکل است .
4- از لحاظ صرفه اقتصادی و هزینه مصرفی
تولید لیوان های کاغذی بیشتر از لیوان های فومی به ماده خام نیاز دارد که تهیه این ماده خام، سال ها به طول انجامد و بسیار انرژی بر و پر هزینه می باشد. برای تولید لیوان های کاغذی در مقایسه با لیوان های فومی، 12 برابر آب و 36 برابر برق بیشتری مصرف می شود.
لیوان‌ کاغذی و فومی
خطرات استفاده از ظروف فومی برای نگهداری نوشیدنی داغ
اگر چه ظروف فومی به لحاظ اقتصادی و زیست محیطی بر ظروف کاغذی ارجحیت دارند، اما بی خطر نیستند. ظروف فومی در تماس با مایعات داغ، می توانند برخی سرطان ها و سایر مشکلات سلامتی را ایجاد کنند، زیرا ماده پلی استایرن موجود در لیوان های فومی، در مواجهه با گرمای زیاد و استفاده در ماکروویو، ذوب و شکسته شده و موادشیمیایی مانند بنزین و استایرن را به داخل مایع می رساند. در نتیجه نوشیدن این موادشیمیایی، بستر مناسبی را برای ابتلا به انواع سرطان ها و بیماری ها فراهم می کند .
هم چنین مواد شیمیایی موجود در این ظروف منجر به مشکلات زیر خواهد شد:
- سرطان سینه
- سرطان پروستات
- مشکلات تیروئید
- بی نظمی های قاعدگی زنان
- خستگی عمومی
- سردرد
- افسردگی
- مشکلات کلیوی
- سوزش پوست و چشم
- مشکلات گوارشی
- هموگلوبین کم
- ناهنجاری کروموزومی
- مشکلات سیستم لنفاوی
تذکر
- سعی کنید به صورت مداوم از ظروف پلاستیکی و فومی و کاغذی برای نگهداری غذا و مایعات استفاده نکنید.
- بهترین ظروف برای نگهداری مایعات و غذاهای داغ، ظروف شیشه ای هستند که به دلیل ساختارشان موادشیمیایی را وارد غذا نمی کنند و منجر به بروز سرطان نمی شوند. همچنین از لحاظ اقتصادی مناسب ترند و قابلیت بازیافت نیز هستند.