دکوراسیون به سبک ژاپنی

بعد از آشنايي با دکوراسيون داخلي ژاپني، مي‌توانيد از مبلمان و وسايل تزييني آن‌ها در منزل خود استفاده کنيد يا ترکيبي از مبلمان شرقي و غربي را با هم داشته باشيد.

رنگ:
در دکوراسيون‌هاي ژاپني معمولا از رنگ‌هاي خنثي و طبيعي براي ايجاد زمينه ساده استفاده مي‌شود. تاکيد بيشتر بر روي معماري کار است و نظم هندسي در کارها احساس مي‌شود. ضمن آن که رنگ‌هاي طبيعي احساس ريخت‌وپاش بودن را کم مي‌کند و بر سادگي که لازمه طراحي شرقي است، تاکيد دارد. وقتي از طراحي ژاپني سخن به ميان مي‌آيد، منظور تک رنگ بودن و بافت غالب است.
رنگ‌هاي شرقي معمولا خالصند. برخلاف هنر غربي، که ترکيبي از رنگ و رسيدن به رنگ‌هاي جديد است، هنر شرقي بکر است و هدف همان رنگ اصلي است.

هنر غربي معمولا ترکيب و هنر شرقي ساده، مستحکم و گرافيک است.
با آن که سياه در خيلي جوامع رنگ به حساب نمي‌آيد، در دکوراسيون شرقي بسيار اهميت دارد. استفاده از رنگ مشکي در اتاق‌هاي شرقي فرم و معنا را مي‌رساند و به خصوص وقتي با سفيد ترکيب مي‌شود، رنگ بودن خود را بيشتر نشان مي‌دهد.

بافت و تضاد:
وقتي در مورد بافت و مواد ژاپني صحبت مي‌شود، بيش از هر چيز چوب سدر، کاغذ برنج، افرا، بامبو، سنگ و چوب کوتاه و بعد ابريشم و گل‌دوزي کيمونو به ذهن مي‌رسد.
فرهنگ ژاپني به دنبال ايجاد تعادل بين تضادها در همه جوانب زندگي است. طراحي داخلي نيز از اين قانون مجزا نيست. يعني با آن که دو چيز کاملا متضاد در کنار هم قرار داده مي‌شوند، اما نتيجه که رسيدن به توازن است، حاصل مي‌شود. از جمله اين تضادها استفاده از کف‌پوش کاملا براق در زير زيرانداز ضخيم، قرار دادن جعبه لاکي روي ميز چوبي زبر يا بودن سنگ سفيد روي لبه گرانيت سياه براق اطراف وان است.


شکل ظاهري:
در خانه‌هاي غربي معمولا از يک شيئ در محيط مانند شومينه يا يک نقاشي به عنوان نقطه کانوني استفاده مي‌شود اما دکوراسيون شرقي روي چيزهاي اصلي مانند باغ، مکان دعا و غيره تاکيد دارد.
در خانه‌هاي ژاپني قسمت خاصي به نام توکونوما به قرار دادن اشياء اختصاص دارد. اشياء مورد استفاده در آن‌ها دو نوع حس را ايجاد مي‌کنند:
1- حس طبيعي با نمايش اشياء به تعداد فرد
2- ايجاد محيطي منظم با استفاده از تعداد زوج از اشياء.
مثلا سه عدد قلم‌مو داخل يک فنجان طبيعي و چهار عدد سنگ داخل يک ظرف نشانه نظم است.
در ژاپن، چيزهاي به نمايش درآمده سيال است. مثلا ممکن است اين هفته در توکونوما يک طومار يا نوشته را قرار دهند و هفته بعد يک سري ظرف را جايگزين آن کنند. فرهنگ شرقي اشياء را نگه‌داري و به صورت چرخشي از آن‌ها استفاده مي‌کند. اشياء مورد استفاده ژاپني‌ها بيشتر بر اساس فصل، مناسبت‌ها و ميهماني‌هاست.
برعکس آن‌ها، غربي‌ها مايلند چيزها هميشه در معرض ديد باشد. غربي‌ها با اضافه کردن، تعادل ايجاد مي‌کنند و شرقي‌ها با حذف کردن. از نظر شرقي‌ها، هرچه کمتر بهتر، نظم در هماهنگي است. هر چيزي جايي دارد و هر چيز بايد در جاي خود قرار بگيرد.

مبلمان:
سعي ژاپني‌ها بر آن است مبلمان کوچک و چندمنظوره باشد. مثلا از تشک‌هاي ژاپني براي نشستن و خوابيدن و از سيني‌هاي پذيرايي براي سرويس غذاخوري هم استفاده مي‌شود.
منبع: چکاد