رنگ در دکوراسیون داخلی

"عشق و شوق درونمايه هنر است و هنر يعني خلق آنچه در ذهن مي گذرد و رنگ تجلي بخش بر اين خلقت است."
اين جمله بر اهميت رنگ در طراحي ها و دکوراسيون داخلي تأکيد دارد.همانطور که قبلاً به آن اشاره شد هر فضايي که طراحي ميشود براي فعاليت هاي انساني برنامه ريزي مي گردد.بنابراين توجه به حالات و روحيات و روش هاي زندگي افراد در ارتباط با آن فضا بسيار حائز اهميت است ،و در اينجا رنگ ها نيز به علت تاثير بالايي که بر روان انسان دارند به طور دقيق تري بايد مورد بررسي قرار گيرند تا بهترين نتيجه را در راستاي استفاده کاربر از فضا داشته باشند.
ما با رنگ به فضايي شادي و نشاط ميبخشيم، فضايي را به آرامش ميکشيم و يا حتي با رنگ کاربري يک فضا را نشان ميدهيم.رنگها باعث ايجاد ذهنيت از فضا ها در ما ميشوند.براي مثال هر زمان از اتاق مديريت صحبت ميشود تناليته ايي از رنگ گرم قهوايي به ذهن مي رسد،در مورد بيمارستان سفيد و آبي آسماني و يا در مورد اتاق خواب رنگهاي تيره و روشن از آبي يا بنفش را ميبينيم و.... اينها همان تأثير عميق و ناخداگاه رنگ بر ذهن انسان است.
شناخت اثري که هر رنگ بر روي ذهن دارد ما را ياري ميکند تا بهترين حالت روحي را از فضا بر روي کاربر بگذاريم.من هميشه بر اين تأکيد دارم يک طراح خوب اول بايد يک روانشناس خوب باشد. بدين منظور بعد از اينکه با کاربر فضا پيرامون طرح و خواسته هاي مورد نظرش گفتگو کرديد،لازم است  چالش هايي را در ذهن او ايجاد نماييد که باعث ميشود کمي بيشتر در مورد حالات و روحيات  و عادات خود و ساير کاربران فضا صحبت کند.اين روند بايد بسيار آرام و صميمانه و با ظرافت پيش رود و سپس با هوشمندي بر اساس داده هاي ارائه شده چارتي آماده نماييد از آنچه نياز هاي اصلي  کاربر است تا خواسته هايش و  آنچه شما در کنکاش ذهني وي برايش در نظر گرفته ايد  تحقق يابد .چه طراحي فرم خاصي باشد چه استفاده از رنگ و هارموني ويژه ايي.
در هر صورت شما در اين مرحله روانشناس خواهيد بود.مثال کوچکي از يک پروژه مسکوني شايد باعث هر چه بيشتر  روشن شدن اين مطلب گردد.فرض نماييد منزل مسکوني مربوط به يک استاد دانشگاه است که 2 فرزند نوجوان دارد و همسر ايشان نيز شاغل هستند. اين خانواده تايم بيشتري از روز را خارج از منزل هستند و کاملا خسته باز ميگردند.در مصاحبه با آنها متوجه خواهيم شد دختر 12 ساله شان نوازنده ويلون است و پسر 16 ساله شان علاقه زيادي به فوتبال دارد.خانم و آقاي x بسيار اهل مطالعه هستند و کتابهاي زيادي دارند و...اين موضوعات در بحث هاي دوستانه نمايان ميشود و در غير اينصورت کاربر تنها در مورد آنچه از فرم  و ظاهرفضا نياز دارد صحبت مي کند.
و حالا آناليز: اين خانه نياز به فضا هاي  آرام بخشي دارد به ويژه در بخش هاي مانند نشينمن ،آشپزخانه و اتاق خواب والدين .فضاهايي با نور و رنگ مناسب .فضاي نشينمن را ميتوان با زمينه ايي از کرم هاي تيره و روشن و سبزهاي زيبا و کمي بژ مناسب حال استراحت هاي خانوادگي و گاهي مطالعه طراحي کرد.اتاق خواب را سفيد کنيد و در گوشه کنار آن از انواع آبي استفاده نماييد.سفيد خستگي را به در ميکند و آبي ايجاد آرامش ميکند.و اما آشپزخانه را کمي انرژي بخش تر طراحي و رنگ آميزي کنيد که بازسازنده انرژي از دست رفته در طول روز است و جان دوباره ايي براي تهيه و صرف غذاي خانوادگي مي دهد.ميتوان زمينه اي از طوسي با بخش هايي از رنگ گرمي چون نارنجي باشد.قرمز را در اين آشپزخانه فراموش کنيد با اين که اشتها آور است ولي چون بيشترين استفاده از فضاي آشپزخانه در شب و زمان خستگي  از کار روزانه است بيشتر باعث عصبي شدن و نياز زودتر به ترک فضا را ايجاد مي کند.
همه اين ها در بستر نوري مناسب تأثير واقعي خود را ميگذارد.اين نور است که رنگها را نمايان مي کند .اکنون سري به اتاق دختر 12 ساله بزنيم.دختري در سن نوجواني با روحيه اي لطيف که نيازمند خلاقيت است .رنگ ياسي و هارموني از رنگ بنفش  ذهن او را ياري خواهد کرد.در کنار آن  رنگ سرخابي نشاط و سرزندگي نوجواني را حفظ خواهد نمود.
در اتاق پسر16 ساله که روحيه ورزشي دارد و به طبع با نشاط و سرزنده است.بهترين گزينه براي طراحي دکوراسيون اتاقش زمينه ايي از ليمويي با تزئينات سبز روشن است که هم هيجانات بيش از حد اين دوران  کنترل خواهد کرد هم هميشه او را شاداب نگه خواهد داشت.
با اين مثال تا حدودي متوجه ارتباط  بين علم  روانشناسي و استفاده از رنگ در دکوراسيون داخلي شده ايد.اين کنکاش ها براي زماني که خودتان نيز کاربر فضا هستيد کاربرد دارد.نياز ها و دغدغه هاي خود و ساير کاربران مرتبط با فضا را بررسي کنيد  تا بهترين نتيجه را اجرا نماييد.جدول نيز به شما در اين زمينه کمک خواهد کرد.
زرد: نشاط آور- گرما بخش- اشتها آور- ضد افسرگي
قرمز: هيجان آور- تحريک کنده عصبي و حسي- نشاط آور
آبي : آرامش بخش- ياد آور طبيعت-ايجاد حالات روحاني- بسيار مورد علاقه کودکان
سبز: تا حد زيادي آرامش بخش- يادآور طبيعت- ايجاد حس سلامتي و نشاط- ضد افسردگي
بنفش : کم کننده اشتها- خلاق کننده ذهن- وادار کننده به تفکر و تمرکز
نارنجي: نشاط آور- اشتها آور- ايجاد  کننده حس اميد و سرزندگي
قهو هايي : ايجاد حس استواري و صلابت- يادآور طبيت- ايجاد کننده اعتماد به نفس
سفيد :رفع کننده خستگي- ايجاد حس سلامت- برقرار کننده تعادل
مشکي : تکميل کننده.برقرارکننده تعادل.ايجاد اعتماد به نفس.پوشاننده نواقص.رنگ اطمينان