اصول طراحی و دکوراسیون داخلی

طراحي داخلي و دکوراسيون داخلي يکي از پر اهميت ترين و معماري داخلي جذاب ترين کارها در خانه و حتي خانه داري محسوب مي شود به طوري که حتي نحوه چيدمان و رنگ ها و بازي با نور در جذابيت محيط زندگي و بر گرماي خانواده و آرامش و احساس راحتي و گاهي انسجام آن در تک تک افرادتاثير گذار مي باشد. زندگي ما پر از رنگ است و مي توان با بهره گيري رنگ هاي گرم و شاد فضاي خانه مان را هم شاد کنيم
دکوراسيون پذيرايي عنصري که در شروع بايد مد نظر قرارگيرد عملکرد و نحوه استفاده از فضاي داخلي است.يک چهار ديواري مي تواند به عنوان اتاق خواب ، آشپزخانه ، پذيرايي ، يا دفتر کار شخص معين براي فعاليت مشخص قرار گيرد ضروري است با استفاده از عواملي چون نورپردازي و چيدمان مبلمان تقسيم گردد تا عملکرد هر يک دقيقا مشخص گردد. شکل و نظم اثاثيه مي تواند همچون ديوار ها در يک فضا ي بزرگ ايجاد نوعي محصوريت کرده و الگوهاي خاصي را به نمايش بگذارد. دکوراسيون پذيرايي حتي يک عنصر تنها قادر است از طريق فرم اندازه و شکل خود فضاي را تحت الشعاع قرار داده و حوزه فضايي را نظم بخشد همچنين نور و الگو هاي تاريک و روشن آن باعت مي شود تا قسمتي از فضا جلب نظر کرده و در عوض از اهميت ساير قسمت ها کاسته شود و در نتيجه فضا از اين طريق تقسيم بندي مي شود. هدف اصلي از انجام دکوراسيون داخلي بالا بردن زيبا سازي فيزيکي و هماهنگي آن با احساسات دروني انسان ميباشد که جز با تاکيد بر روابطي چون عامليت و عملکرد با فرم و .. و همچنين به وسيله عناصر متعلقه و مرتبطي چون رنگ و بافت و ... ميسر و مقدور نميباشد. طراحي داخلي با بکارگيري عناصر فوق سعي در بهينه سازي فضاها و دست يابي به کارايي و کارکرد مناسب در کنار زيبايي و معاني و معناها مي باشد.
معماري داخلي با ايجاد مجموعه اي از بايد و نبايد ها و کثرت ها و کاستي ها و قرار دادن فرم در برابرفرم و فضا هندسه در برابر طبيعت ، داخل در برابر خارج و همچنين قدرت و منطق مردانه از يک سو احساسات زنانه از سوي ديگر مي کوشد ارتباط معنايي و فرمال مفهوم ميبخشد.در واقع معماري داخلي به وسيله ي اين ترکيب مي خواهد به اهداف مورد نظر خود در طراحي فضا دست يابد. طراحي داخلي در ايجاد فضايي مطلوب و دلنشين براي افراد جامعه نقش موثر دارد.محيط مناسب يعني فضايي که بشر در آن مي تواند فرغ از فشارهاي نا خواسته رواني رشد کرده و شکوفا شود و اين خواسته هاي عقلاني و منطقي هر جامعه است. بنابر اين هدف طراحي داخلي بهبودعملکرد فيزيکي و رواني و دست يابي به اصول زيبا شناسي فضاي داخلي است.در اين ميان ، اصولي که در دکوراسيون داخلي با هدف ايجاد فضايي معمارانه در نظر گرفته مي شود.
همانطور که از اسمش پيداست ، اتاق هاي آفتاب گيري از دلنشين و شادي برانگيزترين مناطق خانه هستند نور تابيده شده از پشت پنجره هاي مشبک اتاق بر روي کف، ديوار ،فضاي زيبا و رويايي را در اتاق به وجود مي آورد. اگر اتاقي با رنگ آبي و زرد باشد ،رنگ آبي که رنگ سرد است و مي توان گرماي اتاق و رنگ زرد ديوار ها را کمتر کند. روکشهاي شلوغ و رنگي صندلي ها و مبل ها و لوازم عتيقه همگي به فضاي اتاق در کنار نور خورشيد آرامش خاصي را پديد مي آورد نوع چيدمان وسايل خانه در اتاق هاي آفتابگير با ديگر اتاق ها خيلي متفاوت است ، در واقع در اين نوع اتاق ها بايد از رنگ هاي تند استفاده کرد.
تغيير رنگ راحت ترين و موثر ترين راه سريع ايجاد حال و هوايي جديدتر در هر اتاق خانه است. شايد شب ها به محيط اتاق خوابتان چندان گرم و صميمي به نظر نميرسد با اکراه وارد ان شويد يا شايد نتوانيد بفهميد که چرا ميهمانان هميشه ترجيح مي دهند به جاي اتاق پذيرايي يا غذاخوري در آشپزخانه شلوغ بنشينند ؟ از رنگ هاي گرم و صميمي در فضا هايي که مي خواهيد حال و هوايي گرم و صميمي به آن ها بدهيد بيشتر استفاده کنيد مانند اتاق پذيرايي ، اتاق نشيمن يا غذاخوري. شما ممکن است بخواهيد به حمام و توالت خود حال و هوايي آرامش بخش و به دور از نگراني و اضطراب دهيد به همين منظور بهتر است از طيف هاي رنگ آبي که ياداور آرامش دريا هستند ، بهره بگيريد يا براي ترغيب و تزريق انرژي بين اهل خانه از رنگ هاي ملايم شورانگيز استفاده کنيد ،بدين منظور بهتر است براي آرايش و رنگ خانه از رنگ هاي طبيعت الهام بگيريد. با بهره گيري از رنگ هاي آبي نيلي مي توانيد به اتاق غذاخوري خود ظاهري شيک و رسمي تر دهيد ،يا شايد با استفاده بردن از رنگ ديگري بتوانيد به يک اتاق ،ظاهري غير رسمي و آرامش بخش دهيد به منظور ايجاد اتاق خوابي شيک ، مي توانيد از رنگ هاي خنثي استفاده کنيد و براي ايجاد فضاي جذاب و نمايشي مي توانيد از رنگ قرمز و بنفش بهره بگيريد از رنگ هاي ارامش بخش در اتاق خواب خود استفاده کنيد. با تغيير در نورپردازي خانه ، به اتاق هايتان احساس دهيد و فضاهاي گوناگون رمانتيک ، رسمي ، سرگرم کننده و. غيره ايجاد کنيد
يک پنجره تخت و بدون پرده ممکن است واقعا لخت و خالي به نظر برسد مگر اين که اين پنجره رو به منظره يا نمايي زيبا باشد و يا اين که چهارچوب معماري زيبايي داشته باشد.تزئينات پنجره گاه مي توانند بد باشد چرا که اکثر آن ها به شيوه اي سنتي با پرده اي بسيار پوشيده پوشانده مي شوند.اما در عصر جديد طراحان سعي مي کنند حتي الامکان از شر اين پرده هاي بسيار پرزرق و برق و پوشيده خلاص شوند و از پرده هايي ساده تر و يا حتي پنجره هاي لخت که منظره اي زيبادارد در طراحي ذکور خانه بهره بگيرند.امروزه در برخي کشور ها کمتر از پرده هايي مدل دار و شلوغ استفاده مي شودو پرده ها را لوازمي جبري مي داند و بيشتر از پرده کرکره هاي نازک و از جنس کتان يا نخ استفاده مي کنند تا بتوان در مواقع لزوم خلوت لازم را به وجود آورد. بيشتر مردم و طراحان دکور ترجيح ميدهند از پرده هايي استفاده کنند که بتوانند حداکثر نور را به خانه هاي خود راه بدهند و در عين حال پنجره هايشان را لخت نگذارند و با شيوه اي ملاحظه کارانه بتوانند هم از نور و هم منظره بيرون پنجره بهره ببرند.امروزه بيشتر افراد ترجيح مي دهند از پارچه هاي توري و حرير براي تهيه پرده کرکره يا پشت پنجره اي استفاده کنندتا علاوه بر حفظ خلوت بتوان از داخل ، نورو منظره بيرون را نيز ديد و نور زيبا و غير مستقيمي را در اتاق منعکس کرد بنابراين اگر پنجره اي سر تا سري و زيبا با منظره اي جذاب داشته باشيد بهتر است آن را نپوشانيد و يا اگر چنين نبود از پرده هاي نازکي که بافت هايي زيبا دارند استفاده کنيد از طرف ديگر مي توان گفت مساله ا ي که پوشاندن يا ميزان لخت ماندن پنجره را تعيين ميکند در واقع همان ظاهر پنجره و ابعاد آن منظره هاي زيبا هستند را بهتر است لخت باقي گذاشت اما در اصل اين پنجره ها لخت نيستند چرا که با منظره اي زيبا پر شده اند و خود همانند يک تابلوي طبيعي و زيبا هستند..
نورگيرهاي پنجره به عنوان گزينه هاي جايگزين يا اضافي و جانبي،براي پرده ها به کار مي روند و مزيت هاي زيادي دارند که بايد در نظر گرفته شود. هنگامي که يک نورگير به طور کلي يک قطع واحد از يک پارچه باشد ،طراحي يک پارچه نقش دار را بسيار بهتر از پرده ها نشان مي دهد.همچنين يک پارچه ساده با يک حاشيه(خواهه در داخل و خواه در لبه ها) بسيار جالب و معمار گونه به نظر مي رسد.نورگيرهاي رومي و قرقره اي هر چند مانند سبک¬هاي ساختاري مدرن سالهاي 1960 هستند در عين حال داراي خطوط مرتبي هستند که براي اشکال گوناگون اتاق ها(خواهمدرنو دوره اي و خواه گزينشي)متناسب اند. اگر يک پنجره با چارچوب زيبا داريد،به جاي پنهان کردنش مي توانيد يک نورگير را درون تورفتگي آن پشت پرده نصب کنيد تا نمايان تر شود.اکثر نورگيرها جايگزين مناسبي براي پرده ها در پنجره هاي کوچک يا پنجره هايي که رادياتور زير آن هاست يا صندلي زيرشان قرار ميگيرد هستند.همچنين مي توان از آنها در کنار پرده هايي که دائما کنار کشيده مي شود استفاده کنيد.نورگير ها علاوه بر پوشش پنجره ها نمايي زيبا هم به اتاق مي دهند .تمام نورگيرها توسط يک مکانيسم فنري يا طناب کشي،بالا پايين مي شود و امکان مي دهند نورگيرها روي پنجره کاملا مسطح و صاف باقيمانده در لايه ها و چين هاي منظم بالا و پايين کشيده شوند از انجا که نورگيرها ميتوانند تا حد زيادي بالا و پايين شوند و به خوبي ميتوانند نور ورودي به اتاق را تنظيم نمايند.